SYEIKH NAWAWI AL BANTANI
Para Ulama Makkah pun berguru kepada Beliau
Kemasyhuran
dan nama besar Syeikh Nawawi al-Bantani kiranya sudah tidak perlu diragukan
lagi. Melalui karya-karyanya, kira-kira mencapai 200-an kitab, ulama kelahiran
Kampung Tanara, Serang, Banten, 1815 M ini telah membuktikan kepada dunia Islam
akan ketangguhan ilmu ulama-ulama Indonesia.
Para
ulama di lingkungan Masjidil Haram sangat hormat kepada kealimannya. Bahkan
ketika Syeikh Nawawi berhasil menyelesaikan karyanya Tafsir Marah Labid, para ulama Mekkah serta
merta memberikan penghormatan tertinggi kepadanya. Pada hari yang telah
ditentukan para ulama Mekah dari berbagai penjuru dunia mengarak Syeikh Nawawi
mengelilingi Ka`bah sebanyak tujuh kali sebagai bukti penghormatan mereka atas karya
monumentalnya itu.
Nama
Imam Nawawi begitu dominan, terutama dalam lingkungan ulama-ulama Syafi'iyah.
Beliau sangat terkenal kerana banyak karangannya yang dikaji pada setiap zaman
dari dahulu sampai sekarang. Nama ini adalah milik Muhyiddin Abu Zakaria Yahya
bin Syirfu an-Nawawi yang dilahirkan di Nawa sebuah distrik di Damaskus Syiria
pada bulan Muharram tahun 631 H.
Pada
penghujung abad ke-18 lahir pula seseorang yang bernama Nawawi di Tanara,
Banten. Nama lengkapnya adalah Syeikh Muhammad Nawawi bin Umar ibnu Arabi bin
Ali al-Jawi al-Bantani. Anak sulung seorang ulama Banten, lahir pada tahun 1230
H/1814 M di Banten dan wafat di Mekah tahun 1314 Hijrah/1897 Masehi.
Ketika
kecil, sempat belajar kepada ayahnya sendiri, kemudian memiliki kesempatan
belajar ke tanah suci. Datang ke Mekah dalam usia 15 tahun dan meneruskan
pelajarannya ke Syam (Syiria) dan Mesir. Tidak diketahui secara pasti, berapa
lama Imam Nawawi mengembara keluar dari Mekah kerana menuntut ilmu hingga
kembali lagi ke Mekah. Keseluruhan masa tinggal di Mekah dari mulai belajar,
mengajar dan mengarang hingga sampai kemuncak kemasyhurannya lebih dari
setengah abad lamanya.
Karena
Syeikh Nawawi yang lahir di Banten ini juga memiliki kelebihan yang sangat
hebat dalam dunia keulamaan melalui karya-karya tulisnya, maka kemudian ia
diberi gelar Imam Nawawi kedua (Nawawi ats-Tsani). Orang pertama memberi gelar
ini adalah Syeikh Wan Ahmad bin Muhammad Zain al-Fathani. Gelar ini akhirnya
diikuti oleh semua orang yang menulis riwayat ulama asal dari Banten ini.
Sekian banyak ulama dunia Islam sejak sesudah Imam Nawawi pertama, Muhyiddin
Abu Zakaria Yahya bin Syirfu (wafat 676 Hijrah/1277 Masehi) hingga saat ini,
belum pernah ada orang lain yang mendapat gelaran Imam Nawawi kedua, kecuali Syeikh
Nawawi yang kelahiran Banten (Imam Nawawi al-Bantani).
Meskipun
demikian masyhurnya nama Nawawi al-Bantani, namun Beiau adalah sosok pribadi
yang sangat tawadhu’. Terbukti kemudian, meskipun Syeikh Nawawi al-Bantani
diakui alim dalam semua bidang ilmu keislaman, namun dalam dunia tarekat para
sufi, tidak pernah diketahui Beliau pernah membaiat seorang murid pun untuk
menjadi pengikut thariqah. Hal ini dikarenakan, Syeikh Ahmad Khathib Sambas
(Kalimantan), guru Thariqah Syeikh Nawawi al-Bantani, tidak melantiknya sebagai
seorang mursyid Thariqat Qadiriyah-Naqsyabandiyah. Sedangkan yang dilantik
ialah Syeikh Abdul Karim al-Bantani, sepupu Syeikh Nawawi al-Bantani, yang
sama-sama menerima thariqat itu dari Syeikh Ahmad Khathib Sambas. Tidak
diketahui secara pasti penyebab Nawawi al-Bantani tidak dibaiat sebagai
Mursyid. Syeikh Nawawi al-Bantani sangat mematuhi peraturan, sehingga Beliau
tidak pernah mentawajuh/membai'ah (melantik) seorang pun di antara para
muridnya, walaupun sangat banyak di antara mereka yang menginginkan untuk
menjalankan amalan-amalan thariqah.
Guru-gurunya
Di
Mekah Syeikh Nawawi al-Bantani belajar kepada beberapa ulama terkenal pada
zaman itu, di antara mereka yang dapat dicatat adalah sebagai berikut: Syeikh
Ahmad an-Nahrawi, Syeikh Ahmad ad-Dimyati, Syeikh Muhammad Khathib Duma
al-Hanbali, Syeikh Muhammad bin Sulaiman Hasbullah al-Maliki, Syeikh Zainuddin
Aceh, Syeikh Ahmad Khathib Sambas, Syeikh Syihabuddin, Syeikh Abdul Ghani Bima,
Syeikh Abdul Hamid Daghastani, Syeikh Yusuf Sunbulawani, Syeikhah Fatimah binti
Syeikh Abdus Shamad al-Falimbani, Syeikh Yusuf bin Arsyad al-Banjari, Syeikh
Abdus Shamad bin Abdur Rahman al-Falimbani, Syeikh Mahmud Kinan al-Falimbani,
Syeikh Aqib bin Hasanuddin al-Falimbani dan lain-lain.
Murid-muridnya
Syeikh Nawawi al-Bantani mengajar di Masjidil
Haram menggunakan bahasa Jawa dan Sunda ketika memberi keterangan terjemahan
kitab-kitab bahasa Arab.
Murid-muridnya
yang berasal-dari Nusantara banyak sekali yang kemudian menjadi ulama terkenal.
Di antara mereka ialah, Kiai Haji Hasyim Asy'ari Tebuireng, Jawa Timur; Kiai
Haji Raden Asnawi Kudus, Jawa Tengah; Kiai Haji Tubagus Muhammad Asnawi
Caringin, Banten; Syeikh Muhammad Zainuddin bin Badawi as-Sumbawi (Sumba, Nusa
Tenggara); Syeikh Abdus Satar bin Abdul Wahhab as-Shidqi al-Makki, Sayid Ali
bin Ali al-Habsyi al-Madani dan lain-lain. Tok Kelaba al-Fathani juga mengaku
menerima satu amalan wirid dari Syeikh Abdul Qadir bin Mustafa al-Fathani yang
diterima dari Syeikh Nawawi al-Bantani.
Salah seorang cucunya, yang mendapat pendidikan sepenuhnya dari nawawi al-Bantani adalah Syeikh Abdul Haq bin Abdul Hannan al-Jawi al-Bantani (1285 H./1868 M.- 1324 H./1906 M.). Banyak pula murid Syeikh Nawawi al-Bantani yang memimpin secara langsung barisan jihad di Cilegon melawan penjajahan Belanda pada tahun 1888 Masehi. Di antara mereka yang dianggap sebagai pemimpin perlawanan Perjuangan di Cilegon ialah Haji Wasit, Haji Abdur Rahman, Haji Haris, Haji Arsyad Thawil, Haji Arsyad Qasir, Haji Aqib dan Tubagus Haji Ismail. Para ulama pejuang bangsa ini adalah murid Syeikh Nawawi al-Bantani yang dikader di Mekkah. (Syaifullah Amin)
Salah seorang cucunya, yang mendapat pendidikan sepenuhnya dari nawawi al-Bantani adalah Syeikh Abdul Haq bin Abdul Hannan al-Jawi al-Bantani (1285 H./1868 M.- 1324 H./1906 M.). Banyak pula murid Syeikh Nawawi al-Bantani yang memimpin secara langsung barisan jihad di Cilegon melawan penjajahan Belanda pada tahun 1888 Masehi. Di antara mereka yang dianggap sebagai pemimpin perlawanan Perjuangan di Cilegon ialah Haji Wasit, Haji Abdur Rahman, Haji Haris, Haji Arsyad Thawil, Haji Arsyad Qasir, Haji Aqib dan Tubagus Haji Ismail. Para ulama pejuang bangsa ini adalah murid Syeikh Nawawi al-Bantani yang dikader di Mekkah. (Syaifullah Amin)
Sumber : www.nu.or.id
Tidak ada komentar:
Posting Komentar